18 juli 2017

Lemon curd koekjes


Ik had al 100 jaar een pot lemon curd in de kast staan, dus ik heb een kind opdracht gegeven om deze koekjes te maken en dat ging prima. Ze zijn echt erg makkelijk. De rest van de lemon curd heb ik door een bak Griekse yoghurt (10% vet) geroerd en deze heb ik in ijsvormpjes met stokjes ingevroren. Alle partijen waren blij. De koekjes waren erg lekker, maar je moet ze wel op de dag van het bakken opeten. De ijsjes zijn net zo simpel en lekker fris.


Lemon curd koekjes
recept voor 1 grote bakplaat

100 gr roomboter op kamertemperatuur
50 gr suiker
100 gr lemon curd
150 gr zelfrijzend bakmeel
snuf zout
25 gr poedersuiker

Verwarm de oven op 175 graden (165 graden hetelucht).

Mix de boter en suiker glad en romig. Voeg de lemon curd toe en mix het er doorheen. Voeg dan ook het bakmeel en zout toe. Het wordt een zacht deegje. Met een kleine lepel maak je 15 hoopjes ter grootte van een walnoot. Leg deze op bakpapier op een bakplaat. Bij het bakken lopen ze straks uit, dus geef ze wat ruimte. Bestuif de balletjes met wat poedersuiker en modelleer de koekjes tot een net rond hoopje. Bak ze gedurende ongeveer 12 minuten. Ze zijn dan uitgelopen en bruin aan de randen. Laat ze eerst helemaal afkoelen voor je ze van de bakplaat haalt.



3 opmerkingen:

Unknown zei

Vandaag gemaakt. Ze waren zeer goed gelukt en erg lekker. Zeker voor herhaling vatbaar

Eerst Koken zei

Goed om te horen! dank je wel!

Unknown zei

Omdat ze de vorige keer zo lekker waren ben ik ze vandaag opnieuw aan het bakken.