27 mei 2017

Sinaasappel aioli met gepofte knoflook


Dit blog komt iets later dan anders, want ik zat afgelopen week voor mijn werk in New York. Het regende daar vrijwel continu, dus het zomerse weer in Nederland kwam als een aangename verrassing. Een perfect moment voor deze aioli. Het recept lag al even in de kast;  ik maakte het met de kerst toen ik weer eens recalcitrant aan het winterbarbecueën was. Nu jullie zelf ook weer de bbq een beetje gaan afstoffen kan ik dit wel eens bloggen. Het sausje is erg vol van smaak en doet het goed bij vis of grote garnalen.

Het recept komt van BBQ Helden, maar ik neem nog steeds niet de moeite om zelf mayo te maken. Ik ben namelijk erg gecharmeerd van de DL mayonaise (De Vos en Lemmens) en dan vooral die met citroen! Daar hoef je het zelf niet voor te maken.

Sinaasappel aioli met gepofte knoflook

1 bol knoflook
150 gr crème fraiche of eventueel Griekse yoghurt voor een taille-vriendelijke variant
100 gr mayonaise
2 eetlepels versgeperst sinaasappelsap
de fijn geraspte schil van de sinaasappel
zwarte peper en zout naar smaak

Begin met de knoflook: verwarm de oven voor op 150 graden (130 graden hetelucht). Breek de teentjes een beetje los en leg ze op een stuk aluminiumfolie. Pellen hoeft niet. Doe de olie erbij en knijp het pakketje aan de bovenkant dicht. Leg het in de oven en pof het in 60 minuten gaar. Laat de teentjes daarna iets afkoelen en knijp de knoflook uit de schilletjes in een kom. Prak ze goed fijn.

Meng de knoflookpulp met de rest van de ingrediënten.



Geen opmerkingen: