28 maart 2017

Spicy pilaf met kikkererwten, rozijnen en spinazie


Kijk nou toch wat ik nu weer heb opgedoken uit de spelonken van mijn bak met bewaarde recepten (ik ben nog steeds, in een eeuwigdurend proces, aan het opruimen). Dit maakte ik vroeger vaak met een hetere Madras curry pasta, in een ander decennium en een andere omgeving. Ik woonde vroeger op mezelf in een erg bedrijvig straatje met een bonte verzameling aan buren. Zo was er de lieve, maar schizofrene overbuurman die bij voorkeur poedelnaakt midden in de straat een sigaretje stond te roken. Ook in de sneeuw, en ook die keer dat Meneer voor het eerst bij me op de koffie zou komen. Ik zie nog steeds levendig voor me hoe die avond de koplampen van Meneer's auto de straat indraaiden en hij daar de buurman met niets anders dan zijn sigaret aantrof. Naast de naakte buurman woonde een Tunesiër die samenleefde met zijn zus (inmiddels betwijfel ik dat het zijn zus was), kippen slachtte in nachtdienst, en die dolgraag couscous voor me wilde maken. Ook kon hij mijn gezondheid lezen in een schaal dampend heet water, want daar woonde een geest in. Naast me woonde een gezin waarvan de jongste puberzoon een warme belangstelling had voor vuurwapens en andere vervelende dingen, waardoor de politie minimaal om de dag in ons straatje op bezoek kwam. En daarnaast weer woonde een morsige, kettingrokende buuf die mij op straat graag luidkeels vertelde over de sterilisatie van haar veel oudere man, maar waarvan ze aan het proberen waren om dat weer terug te draaien, gezien haar kinderwens. Nou ja, en uit die tijd stamt dit recept dus… U begrijpt wel dat ik er warme herinneringen aan heb (nee hoor). Het werd tijd om het eens aan de kinderen voor te schotelen.


Ik gebruikte een halve verpakking (70 gram) Fairtrade Thaise gele curry (vries de rest gewoon in), omdat ik mij herinnerde dat die erg mild is, maar een rode Madras currypasta past ook erg goed. Ga uit van ongeveer 2 eetlepels, afhankelijk van de sterkte ervan.

Nb. de genoemde hoeveelheid vocht werkt bij basmati rijst. Andere soorten rijst kunnen mogelijk meer of minder vocht opnemen.

Spicy pilaf met kikkererwten en spinazie
recept voor 2 grote + 2 a 3 kleine mensen
bron: Good Food magazine januari 2004
vegetarisch, veganistisch

1 el olie
2 tenen knoflook
2 el currypasta naar keuze (zie boven)
300 gr basmatirijst
540 ml groentebouillon
1 blik kikkererwten met een uitlekgewicht van 240 gr
handvol rozijnen
200 – 250 gr spinazie (bladspinazie uit de diepvries is prima, maar dan wel ontdooid)
handvol cashewnoten (niet op de foto – de smurfjes hier eten het toch niet)

Verhit de olie in een pan (waar je een deksel bij hebt) en fruit de knoflook en currypasta gedurende 1 minuut, maar kijk uit dat de knoflook niet verbrand. Doe de rijst erbij, samen met de bouillon, kikkererwten en rozijnen. Roer het door elkaar, en voeg naar smaak wat zout en peper toe. Doe het deksel erop en breng het aan de kook. Laat het op redelijk laag vuur pruttelen tot het vocht is opgenomen (ruim tien minuten).

Knijp het vocht uit de diepvries spinazie, voeg toe en warm het weer goed door. Voeg nog wat water toe als je denkt dat dat nodig is. Serveer de rijst eventueel met cashewnoten.



1 opmerking:

Unknown zei

Vanavond gemaakt. Wij vonden het erg lekker.