3 januari 2017

Spicy linzen- en wortelsoep met falafel


Allereerst wens ik jullie een goed en gezond 2017! En laat ik voor de vorm dan maar starten met iets gezonds…

Mijn oog valt altijd op die recepten die net even anders zijn. Falafel ín de soep? Och, waarom ook niet. En het past dus ook ontzettend goed bij elkaar. De soep is waanzinnig smaakvol. Heel warm en geurig van de specerijen. Gerookte paprika! Kaneel! Komijn! Chili! En dat in een lekker gevulde soep van wortel, linzen en tomaat. En dan zijn we nog niet klaar, want daar mag ook nog een klodder dikke yoghurt bij en wat vers korianderblad. Die falafel mag ernaast of erin. En persoonlijk had ik er ook nog een Marokkaanse pannenkoek (m’semen) en tapenades van de Marokkaanse traiteur bij. Ik was dik tevreden. :)


De falafel kan je gewoon kant-en-klaar in de supermarkt kopen, of je maakt ze zelf van gedroogde kikkererwten. Een derde optie is een kant-en-klare mix waar alleen water bij moet (waarschijnlijk moet je daarvoor uitwijken naar een toko, Turkse supermarkt, etc)

Overigens zat ik laatst in een pizzeria waar de (beslist Italiaanse) kok kwam uitleggen hoe je zo’n pizza nou eigenlijk maakt en er kwam een verhaal over de tomatensaus, waarvoor hij met een groot blik Mutti gepelde tomaten aan kwam zetten. Maar ja, vertelde hij omstandig, dat was dan wel een Italiaans merk en dat was hier vast erg moeilijk te vinden…? Nee hoor, die hebben ze gewoon bij de AH, zei ik. Tegenwoordig hoef je voor veel dingen niet meer het land te verlaten. Soms is dat jammer. Zo ging ik vroeger vaak naar Duitsland voor speciale boodschappen, maar ook dat hoeft haast niet meer. Terwijl dat nou juist zo leuk was! Daar moest ik even aan denken toen ik voor deze soep inderdaad een blik Mutti gebruikte. AH heeft sowieso een hele reeks van dit merk, waaronder ook gepelde kerstomaatjes in blik. Lijken me ook lekker, maar die heb ik nog niet geproefd.


Spicy linzen- en wortelsoep met falafel
recept voor 4-6 personen
bron: Dish – een foodmagazine uit New Zealand

nb. Ik gebruik grote theelepels van 5 ml

2 el olijfolie
1 ui, gesnipperd of in dunne, halve ringen
500 gr wortels, geschild en grof geraspt
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 tl gerookte paprikapoeder
1 tl kurkuma
1 tl komijnpoeder
1/2 tl kaneel
1/2 tl chillivlokken
1 el sojasaus (liefst de kikkoman-soort, niet ketjap manis, maar als je niets anders hebt, kom je er wel mee weg)
80 gr rode, gedroogde linzen
1 blik tomaatstukjes (400 gr) (of een blik gepelde tomaten welke je dus fijn knijpt)
1 liter tuinkruiden- of groentebouillon
eventueel 1 el citroensap
zout en peper

Voor erbij:
falafel, kant-en-klaar of zelf gemaakt
dikke yoghurt (bv Griekse yoghurt)
verse koriander

Verhit de olie in een grote kookpan en doe de uien, knoflook en wortel erbij. Laat het met een deksel op de pan rustig zacht worden. Wanneer het te droog is kan er een scheutje water bij.
Doe daarna alle specerijen, de linzen en de sojasaus erbij. Roer dit goed om, bak nog een minuut en voeg dan ook de tomaatstukjes en bouillon toe. Breng aan de kook en laat het op laag vuur in 20 minuten gaar worden.
Breng de soep dan verder op smaak met zout en peper, eventueel citroensap en proef of er eventueel nog wat specerijen bij mogen. Het mag goed gekruid smaken. Ik deed er zelf nog wat extra chilipoeder en kaneel bij.

Bak ondertussen de falafel bruin in wat olie en serveer deze bij of in de soep. Serveer met koriander en yoghurt. Erbij iets van pitabroodjes, Turks brood, etc. En misschien knoflooksaus erbij? Dit recept met cognac en een snuf suiker is erg lekker. Voor een slank begin van 2017 de creme fraiche en mayo vervangen met dikke (Griekse) yoghurt.




2 opmerkingen:

YvV zei

Op zich lekker, en een goede combi met de falafel, maar met de hand 500 gram wortel raspen is no fun!

Eerst Koken zei

eh... 5 wortels grof raspen? Dat doe je toch binnen 1 minuut? :D