29 december 2015

De beste en slechtste 10 van 2015


Ach, de spagaat van de hedendaagse blogger… Schrijf je voor de kijkcijfers of over iets waar je je goed bij voelt? Wie dit jaar wilde scoren qua populariteit blogde à la mejuffrouw Kroes en consorten: glutenvrij, suikervrij en vetvrij. En zonder plezier, wat mij betreft. Maar dat terzijde, want dat hele gezondheidsgedoe is mijn persoonlijke spagaat niet. Het wel of niet bloggen over vlees is wel een probleem. Een struikelblokje. In ons huishouden sneuvelt namelijk steeds meer: rood vlees, varkenshazen, en ach, eigenlijk alle stukken varken of koe… Niet perse en nog steeds niet uit volle overtuiging, en ik heb ook geen idee waar dit heen gaat. Het idee filtert wel steeds verder door naar de blogrecepten, dus die zullen voornamelijk vegetarisch zijn, maar ach, dat waren de meeste toch al. Waarschijnlijk verandert er dus nog niet veel komend jaar.

Maar goed, de top10 dus, en wanneer je alles op een rijtje zet, zie ik gelukkig nog wel de hoofdgerechten, toch het speerpunt op dit blog, nog steeds bovenaan staan. In 2015 zagen de statistieken er zo uit (de linkjes zitten verwerkt in de titels) :

De top 10 2015:



Dit is nou precies het soort recepten waar Eerst Koken van houdt! Een perfect recept om heel veel groente in je kinderen te stoppen, zonder dat ze tegenstribbelen. Dit is het vaste bijgerecht hier bij de milde Indiase eiercurry (recept hieronder), samen met wat rijst. Echt een recept uit ons vaste repertoire. De venkelzaadjes zijn onmisbaar trouwens. Maar als je vaker Indiaas kookt, dan komt het wel op. Bij de ‘bottom 10’ blogs staat trouwens ook een fabuleus recept met venkelzaadjes, dat je nog echt even moet maken.



‘Moreish’ zouden de Britten zeggen. Iets waar je meer van wilt eten. Ik geloof niet dat wij daar een woord voor hebben? Het is een milde vegetarische curry zonder groente. Gewoon, eieren in een romige kokossaus met specerijen... En daar dan dus die bloemkoolkoekjes van hierboven bij. Hmmm...

Een toppertje inderdaad. Je hebt er wat meer meer werk aan, vooral als je de tortilla’s zelf maakt, maar dan heb je ook wel wat...



Indonesisch is altijd goed, he? Nederland is er gek op... Deze kip komt met een vrij dunne saus, maar die kun je gemakkelijk wat dikker maken. Gewoon minder water toevoegen.



Als we rijsttafelen, staat dit gerecht er altijd bij. Kleine Chef is dol op de gebakken tempeh. Ik ook trouwens. Niet het slankste recept, als je het goed doet...



Ah, een kersttoetje van vorig jaar. Ja, die was lekker. En je kunt mooi pochen met je homemade advocaat...



Was hard nodig deze zomer. Ik maakte voor mezelf een lijst met opties voor die week met 30 graden en meer, en besloot het direct maar online te gooien. Jullie hadden het ook hard nodig...



Leuk projectje voor de kinderen. De kokosmelk is dunner dan mijn favoriete merk (de tetrapakjes van Gotan), maar gelijk aan de goedkope blikken zoals Nutco. Ik gebruik het ook zo: Nutco koop ik wanneer de kokosmelk er niet zo toe doet, en Gotan wanneer de melk een belangrijk ingredient is. Je maakt er trouwens ook lekker kokos-roomijs van.



Met de komst van een gietijzeren koekenpan ging er een wereld voor ons open. Zo konden we tegenwoordig zelf onze tortilla’s bakken. Veel, nee echt, veeeeel lekkerder dan die zure lappen uit de winkel.



Het was er de zomer voor, denk ik?


Voor de onderste 10 kan ik dit jaar wel met jullie meevoelen. Het waren inderdaad niet allemaal de spannendste recepten, met de uitzondering van twee evergreens die je alsnog op je vaste lijst moet zetten!

De Bottom 10:


Geen slecht recept, maar als je dit liet gaan, dan vergaat de wereld niet... Leuk voor een feestje of de bbq, voor een verrassend effect, maar verder kan je zonder.



Kijk, in deze vergissen jullie je! Dit is een heel erg lekker hapje voor de zomer. Chic, charmant, de complete tegenhanger van een bak paprikachips. Hier drink je geen cola bij, maar een glas gekoelde witte wijn...



Voor de vegetarier toch een leuk recept. Ik geef de kinderen hier vaak homemade tortilla’s met gehaktsaus, terwijl ik voor ons een vegetarische vulling maak. Bijvoorbeeld een mango-avocado-salsa met halloumi, of deze pittige, koude bonensalade, want dat is het. De naam zelf geeft niet veel weg, he?



Deze moet je ook nog even een herkansing geven. Het is vrij snel te maken en de boter geeft het gerecht een klap smaak, samen met  een gul dekentje van pesto-roomboter. Echt iets voor de koudere dagen!



Ik maak zeker niet wekelijks hummus, want ik vind het dubbel doppen vervelend, maar wel essentieel. Deze variant met kerrie was zeker lekker en blogwaardig.



Nee, dat is niet mooi groen zoals in de ijssalon. Daar zit dan ook geen echte pistache in... In deze wel: pistacheijs zoals het ooit bedoeld was.



Wat is dat toch? Mijn bezoekers houden niet van chorizo, denk ik. Chorizo doet het hier nooit zo goed, maar jullie weten toch wel dat een uitgebakken stukje chorizo in het diner een zegening is? Zo onmisbaar als spek, maar dan met pittig paprikapoeder... 



Okee, deze zet ik even in rood. Want deze is beslist GOED. Heel simpel, maar de beste recepten zijn simpel. Ik heb hem nu als vaste begeleider staan voor mijn pasta met ragu (bolognese), wanneer er meer mensen mee-eten. Het venkelzaad, de peperige rucola en de boterige noten doen het fantastisch bij de gehaktsaus. Toe nou, maak hem eens?



Vega-gehakt... tja, het is een optie voor de vegetarier, maar ik ben vooralsnog een flexitarier en heb nog geen duidelijk mening over dit spul. Alleen wanneer je het verwerkt in producten als dit, is het acceptabel. Het gehakt zonder toevoegingen is niet aantrekkelijk.



Misschien toch wel de beste verwerking van verse doperwtjes die zo uit de peul komen rollen hoor. Maar ja, wie heeft die peulen nog? Jullie kopen zeker ook steeds weer Bonduelle? Ik ook hoor (diepvries, nooit blik), want de erwten willen het niet doen in mijn tuintje. Maar als ze op de markt liggen in het voorjaar, dan neem ik ze beslist mee!




3 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch maar weer eens een reactie want ik lees je blog altijd met veel plezier en wil dit ook maar weer eens melden.
Herma

Anoniem zei

Ik ook! Bedankt voor alle leuke recepten weer dit jaar!

Anoniem zei

Gelukkig nieuwjaar, Antoinette! Ik kijk uit naar je mooie verhalen en lekkere recepten.

Lia