19 juli 2015

Vega pompoenburger met hazelnoot, wilde spinazie en blauwe kaas


Zo’n moment dat je culi-post krijgt, en dat je al staat te watertanden bij het uitpakken. Bedankt Castello, dit was nou net wat ik nodig had vandaag! Ter introductie van hun blauwe kaas voor op de hamburger (namelijk in plakken gesneden kaas) leverden ze een compleet pakket af om hamburgers mee te maken. De nasi van die avond werd prompt geschrapt. Wij gingen hamburgers eten! Natuurlijk met die kaas erop. 

Er zaten twee recepten bij het pakket die ik beide ook heb gemaakt. Er was een gewone basis-hamburger van rundvlees, maar ook een vegetarische hamburger van geroosterde pompoen, hazelnoten en blauwe kaas. Samen met een plukje gewokte wilde spinazie en een royale lik crème fraiche. En wanneer je dat in zijn geheel op een grote Italiaanse bol weet te stapelen, dan heb je toch heus een hapje waar ik persoonlijk erg van heb zitten smullen. De naam hamburger verdient deze vega burger niet helemaal, want het gebakken ‘koekje’ van groentepuree is natuurlijk nog steeds redelijk nat (meer panko!), maar dat is dan ook het enige waar ik over kan zeuren. Vanwege de geroosterde pompoen, hazelnoten en een beetje zoete aardappel is de burger vrij zoet,maar dat wordt netjes in balans gehouden door die blauwe kaas en de crème fraiche, en ik zou dit zo weer maken!



voor het recept dubbel klikken op de foto om te vergroten!
Bron recept: kookboek Burgermeester

Ik vond het mengsel iets te vochtig en zou wat meer panko toevoegen. Hak de hazelnoten niet te fijn; een beetje grove stukjes is lekker, omdat de rest natuurlijk zacht is. Let ook even op bij het bakken, want ze bakken snel aan. Overigens zou ik ze toch echt gewoon in de koekenpan leggen en niet in een grillpan…


Meneer at de gewone hamburgers waarvoor rundergehakt werd aangemaakt met knoflook, verse tijm en peterselie. Ook geen straf met de blauwe kaas en guacamole, hoor.



De plakken blauwe kaas (Castello Burger Blue) komen per zes verpakt. Het zijn handige vierkantjes, die goed op een boterham of hamburger passen en makkelijk uit de verpakking te pakken zijn. Ze kosten 1,99 voor 150 gram en zijn in ieder geval bij de AH te koop. Ze zijn overigens deze week in de aanbieding bij de AH voor 1,49...



Geen opmerkingen: