15 april 2013

Luie Pollo Tonnato



“Ik wil niet koken, heb geen zin, zou niet weten wat ik dan moet maken, laat staan dat ik nu ook nog naar de supermarkt moet…! Verzin jij nou ook eens wat! Ik moet altijd alles bedenken…”

Enfin, dit ben ik als ik een ‘kookblock’ heb. Dat is het equivalent van vrouwen die zeggen dat ze niets hebben om aan te trekken terwijl de kast uitpuilt. Ik kom namelijk om in de kookboeken, ik moet elke maand nieuwe kastruimte of vloeroppervlakte zoeken om mijn magazines neer te leggen en ik heb een enorme to do-lijst aan recepten. Inspiratiegebrek? Ammehoela. Je bent gewoon lui! Toch komt er op zo’n moment maar zelden iets kant-en-klaars op tafel. Misschien een diepvriespizza, maar verder zetten wij ons dan toch nog liever aan het fornuis. Of aan de blender. Hapjes met brood blijven altijd mijn favoriete maaltijd, dus dit is mijn ‘tiramisu’ – ‘trek me op’. Plakjes kipfilet met tonijnsaus voor als je te lamlendig bent om iets anders te maken.

Echte Vitello Tonnato is een tijdrovend proces: je moet een stuk kalfsfricandeau pocheren in wijn en bouillon, in plakjes snijden, een tonijn vangen en fileren, etc… Veel te veel werk voor werkschuw volk, en je kunt het ook met kip doen, maar och, plakjes kip als vleeswaar zijn ook lekker, en we zijn nog steeds lui:

 
Ik-heb-geen-zin Pollo Tonnato
recept voor 2 a 3 personen

voor de saus:

1 blikje tonijn op water (185 gr)
100 gr mayonaise
50 gr crème fraiche (light)
30 gr kappertjes (ongeveer een flinke eetlepel)
peper en zout
 
200 gr kipfilet in plakjes (vleeswaar)
extra kappertjes

Giet de tonijn af, maar bewaar het water. Pureer alle ingrediënten met een blender en verdun de saus met het water van de tonijn. Je hebt waarschijnlijk niet alles nodig. Het moet een lobbige saus worden.

Beleg een groot bord met de kip en smeer de saus erover uit. Schep er extra kappertjes over.

Oordeel van het smaakpanel: alleen dochter Zus wil het proberen en vindt het lekker.

 

 

 
 
 
 

2 opmerkingen:

Nell zei

Moet kunnen, zo'n luie-vrouwendag! Ik heb het vaak (ééns in de twee weken) en dan denk ik ook in vluchtwegen, zoals tosti's, pitapizza's en meer van dat soort spul. Deze tonato kende ik nog niet. Heul bruikbaar dus!

Ilse zei

Hoe herkenbaar zo'n kookdip ;) gebeurd hier ook geregeld! Komt vanzelf weer goed... toch?