3 januari 2013

Jamie's Bustrengo (polenta-appeltaart)



Dit is misschien wel een aardig recept om met iets oudere kinderen te maken. Veel meer dan alles bij elkaar gooien is het namelijk niet. Het is geen cake, want het bevat geen rijsmiddel en het resultaat is dus ook behoorlijk compact, maar het is goed gevuld en het fruit maakt het niet te massief. Als dessert is het goed geslaagd en lauwwarm beslist het lekkerst. 100% gegarandeerd 'niet verfijnd'; dit is gewoon normaal eten zonder fratsen.

Jamie’s Bustrengo
recept voor een taartvorm met doorsnede van 28 cm
voldoende voor 8 personen of als dessert red je het ook wel met 10 eters

een klontje boter voor het invetten
100 gr polenta
200 gr bloem
100 gr fijngemalen kruim van oud witbrood
100 gr kristalsuiker
5 dl (volle) melk
3 eieren (L)
100 gr vloeibare honing
50 ml olijfolie
100 gr gedroogde vijgen in reepjes (ik vergiste me en nam in de winkel dadels mee. Ging ook prima)
100 gr rozijnen of krenten
500 gr stevige handappels, geschild en zonder klokhuis (500 gr is schoongemaakt gewicht)
½ tl kaneel
geraspte schil van 2 citroenen en 2 sinaasappels
1 tl zout

Het originele recept doet het niet, maar ik weekte de rozijnen in wat warm water.

Snijd de appels in blokjes. Het recept vroeg om vrij grote blokjes, maar ik zou ze de volgende keer niet groter dan 1 cm maken.

Verwarm de oven voor op 180 graden (160 graden hetelucht). Vet een springvorm van 28 cm in.

Meng de polenta, bloem, broodkruim en suiker in een kom. Meng in een andere kom de natte ingrediënten: melk, eieren, honing en olie. Doe daarna de kom met natte ingrediënten bij de droge en meng dit goed.

Voeg de resterende ingrediënten toe, roer door en schep het in de vorm. Bak de taart in ongeveer 50 minuten gaar. Als je er een satéprikker insteekt, moet die er weer schoon uitkomen.

Ik gebruikte een 26 cm vorm en moest mijn taart wel 75 minuten laten staan. Mogelijk zijn die 50 minuten wat optimistisch.

Voor het serveren kan je er nog wat extra suiker over strooien. Lekker met slagroom, crème fraiche en een glaasje dessertwijn.

Oordeel van het smaakpanel: dochter Zus komt het weer bij me inleveren, maar Kleine Chef en dochter Zo komen terug voor meer. Meneer kwam ook zoeken in de keuken voor meer porties na een toch al niet te karig avondmaal.


Geen opmerkingen: