20 oktober 2012

Snelle macaroni met bloemkool en crème fraiche pesto




Meneer zat twee weken in Groenland en dat betekent dat wij thuis qua avondeten weer waren aanbeland bij de categorie Gezond en Snel. Want ik kom thuis met de kinderen, en het duurt ongeveer tien tot vijftien minuten voordat ze zich gaan vervelen en ik echt in actie moet gaan komen. Voor die tijd, moet de hap gewoon op tafel staan. Met groente graag.

Als je een keukenmachine hebt, maak je binnen vijf minuten zelf pesto, en die is beslist beter dan welke pesto dan ook uit de supermarkt.

Ik maakte dit terwijl ik alleen stond met drie kinderen, dus dan moet het wel snel zijn. Als je een beetje opschiet of het hebt voorbereid, zit je met tien minuten aan tafel!

Macaroni met bloemkool en crème fraiche pesto
2 personen

200 gr macaroni
300 gr bloemkool in roosjes

voor de pesto:
1 plant verse basilicum, of zo’n 20 stengels (alleen de blaadjes gebruiken)
50 gr (geraspte) parmezaan of grana padano (aks ik haast heb, doe ik gewoon blokjes kaas in de machine)
50 gr amandelen of pijnboompitten
1 teen knoflook
125 ml crème fraiche

eventueel een handje geschaafde amandelen
extra parmezaan om erbij te serveren

Snijd de bloemkool in plakken zodat ze binnen 10 minuten gaar zijn. Kook de bloemkool gaar. Kook in de tussentijd ook de pasta gaar in een andere pan.

In een keukenmachine de knoflook, kaas en noten fijnmalen. Voeg de basilicumblaadjes toe en maal ze fijn. Voeg dan ook de crème fraiche toe en vermeng het.

De geschaafde amandelen kunnen even worden geroosterd in een droge koekenpan. Kijk uit dat ze niet verbranden.

Oordeel van het smaakpanel: Kleine Chef schuift het zo naar binnen, Zus wil gevoerd worden, maar eet het wel op, en Zo vindt het niets (met de aantekening dat Zo nergens iets van vindt op het moment. Ze overleeft door de appelstroop van haar boterham te likken.)







1 opmerking:

freulelot zei

Ah, ideaal, vroeg me af wat ik toch met die bloemkool moest gaan maken... Amandelen en staan in de kast en flink wat basilicum in de tuin dus al bijna klaar ;-)
Groetjes,
Lot