16 september 2012

Tupperware chorizo


Er is eigenlijk geen reden waarom je niet zelf rauwe chorizo kan maken, maar erg voor de hand lag het ook weer niet. Toch vond ik dit recept van de River Cottage opvallend. Mooie naam natuurlijk ook. Tupperware chorizo. Daar viel ik eerst voor.

Ik heb het nu een aantal keer gemaakt en het resultaat smaakt inderdaad precies naar chorizo. Het zijn geen worsten, laat staan stevige worsten die je in plakken snijdt, maar stel je eens voor wat je allemaal met rauw chorizo-gehakt kan doen. Balletjes gehakt, rul gebakken chorizo, vulling voor hartige taarten… Dit is geen slecht recept om in je repertoire op te nemen.

Ik heb het ook gemaakt met een pond gewoon half-om-half gehakt en dat levert briljante balletjes op. Vrij heftig, maar de kinderen eten het gewoon.


Tupperware chorizo
Bron: River Cottage Every Day van Hugh Fearnley-Whittingstall
Aangepast voor 1 pond, het origineel ging uit van 700 gram vlees. Ook gebruikte ik de paprikapoeders die al in mijn kast stonden:

500 gr varkensschouder, gemalen
1 afgestreken el zoet, gerookt paprikapoeder
2 tl heet, gerookt paprikapoeder (heb ik vervangen met 1 tl chili- + 1 tl mild paprikapoeder)
1 dikke teen knoflook, fijn gesnipperd
1,5 (opgehoopte) tl zout
1 tl venkelzaad
½ tl cayenne (heb ik weggelaten)
35 ml rode wijn
zwarte peper naar smaak

Meng alles door elkaar. Gaar een klein stukje gehakt in de pan of de magnetron en proef of je de kruiden nog moet aanpassen. Laat het mengsel dan minimaal 24 uur afgedekt in de koelkast staan. Volgens het boek kan je het 2 weken bewaren in de koelkast, maar dat lijkt me persoonlijk wat lang.
 
Oordeel van het smaakpanel: ze hebben inmiddels gebakken gehaktballetjes op en waren zeer te spreken. Het is niet waar dat kinderen niet van stevige smaken houden, als het maar lekker is.
 

 

 

Geen opmerkingen: