9 februari 2012

Pizza met mascarpone en portobello


Laat het Meneer Marsepein maar niet horen, maar ik ben een beetje klaar met zijn pizza’s met artisjok, gorgonzola en massa’s ansjovis. Nu is pizza’s maken zijn ding en normaliter mag ik dan niet in de keuken komen, maar toen hij zich laatst helaas in de uren had vergist en niet op tijd thuis kon zijn om zijn pizzadeeg te beleggen, nam ik het heft in eigen hand. Hij vond het zowaar een geslaagde pizza.

Ik geef nu even geen recept voor het deeg, want wij doen maar wat. Meestal komt het wel neer op dit recept, maar Meneer pakt net zo goed lukraak iets uit de kast, waar altijd een ruime voorraad ‘sterk meel’, pastabloem of roggemeel staat. Hij heeft dan ook een roggemeel-periode gehad, die rustieke en verrassend lekkere pizza’s opleverde (1 deel roggemeel op 2 delen sterk meel). Maar goed, de meeste supermarkten komen niet verder dan pakken Koopmans en daar heb ik mij eerder al veel te druk over gemaakt.

Pizza met mascarpone en portobello
Gebaseerd op een recept van BBC Good Food
Voor 1 grote bakplaat

350 gram pizzadeeg, naar eigen inzicht
olijfolie
3 of 4 portobello’s, in dunne plakken
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 kleine tl tijm
150 gr mascarpone
75 gr rauwe ham (bv Coburger), in reepjes
100 gr geraspte kaas naar keuze (bv gewoon belegen Goudse)
20 zwarte kalamata olijven
een ruime hand gehakte verse peterselie
rucola


Verwarm de oven voor op 220 graden (200 graden hetelucht).

Bak de portobelloplakken met de knoflook en tijm in wat olie totdat ze net zacht zijn. Bak het op niet te hoog vuur, anders verbrandt het knoflook.

Rol het deeg uit tot zeer dun en leg het op de bakplaat. Prik het in met een vork en bestrijk het met een beetje olijfolie.  Smeer de pizzabodem dan in met de mascarpone; geen belachelijk dikke laag, maar schrapen hoeft nu ook weer niet. Dit gaat nog het beste met de bolle kant van een lepel.

Beleg de pizza dan met de portobello, ham, olijven, peterselie en tenslotte de kaas.

Bak de pizza gaar in de oven in 15 tot 20 minuten. Haal er uit en strooi er dan pas een paar handen rucola op.

In plaats van de geraspte kaas kan er ook na het bakken wat geschaafde parmezaan over.

Oordeel van het smaakpanel: pizza is pizza, het beleg maakt niet uit en het is altijd goed. Ik heb zulke makkelijke kinderen…


Geen opmerkingen: