4 oktober 2011

Strata Caprese


Okee, het is een broodpudding, een hartige broodpudding met mozzarella, tomaat en basilicum. Maar ik vind pudding een lelijk woord en ‘broodpudding’ klinkt ook niet erg aanlokkelijk.
Wel had ik hier laatst een strata staan, wat de Amerikaanse versie van broodpudding is. Zeg maar, hartige wentelteefjes in een ovenschaal. Dat klinkt al een stuk beter. Deze strata/broodpudding heeft alles wat de salade Caprese heeft, en meer: knapperig brood en een romig laagje eronder.

Na de foto besloot ik nog iets aan het recept te veranderen. Vandaar dat je de pesto in de foto mist. Op deze foto had ik basilicum gebruikt, maar pesto zal beter werken:

Het kan de oven in!

Strata Caprese
Recept voor 2 a 3 personen

4 flinke tomaten met smaak, in plakjes
200 tot 220 gr (niet afgebakken) stokbrood, in sneetjes van krap een centimeter
200 tot 250 gr mozzarella (2 bollen), in plakjes
een paar flinke eetlepels groene pesto
zout, peper en oregano
300 ml melk
4 eieren (L)
basilicum om erover heen te strooien
verder:
een ovenschaal van ongeveer 20x30 centimeter

Besmeer de stokbroodplakjes met wat pesto. Rangschik de tomaat-, stokbrood- en mozzarellaplakjes daarna om en om in de schaal. Bestrooi met zout, peper en oregano.

Klop de eieren los met de melk en schenk dit gelijkmatig over de plakjes tomaat, brood en kaas.

Zet nu pas de oven aan op 180 graden (160 graden hetelucht), zodat het brood nog wat tijd heeft om het vocht op te zuigen. Bak daarna de strata in 50 minuten bruin en gaar.

Bestrooi met blaadjes basilicum.


Oordeel van het smaakpanel: dochter Zo weigerde na haar eerste hap en dat mag een unicum worden genoemd, want ik dacht altijd dat ze mijn genen had gekregen (lust alles). Broer en zus aten zwijgend alles op, maar complimenten bleven uit. Ik vond het wel lekker. Zomers ook.



1 opmerking:

MaaNtje zei

Lekker zeg en broodpudding is inderdaad geen lekker woord...strada klinkt goed!!