19 oktober 2011

Chicken Tikka Masala


Ik begrijp het wel dat mensen op vakantie uren kunnen doorbrengen in een supermarkt. Of dat ze in het Zuiden van Litouwen toch weer die kleine buurtsuper ter grootte van twee Hollandse huiskamers in willen, terwijl de rest van de familie weet dat er echt niets meer is te vinden dan in die twintig andere waar ze de afgelopen vijf dagen zijn geweest. Ik snap dat, want ik zou het zelf kunnen zijn. Ik moet elke supermarkt in, groot of klein, want het beste souvenir is iets dat je kan eten, of nog beter, iets waar je eten mee kan maken. Een speciale deegroller, een uitstekertje voor ravioli die je alleen in die regio vindt, een speciaal raspje voor die ene kaas, die je thuis nooit meer zal kunnen vinden.
Inmiddels weet ik dat er iemand is die hetzelfde probleem heeft (hoewel het voor mezelf allerminst een probleem is, laat dat even duidelijk zijn), maar zij staat voortdurend stil bij het vak met marinades. En terwijl de rest van het gezelschap nog maar eens begrip toont en een extra rondje langs de zuivel loopt, staat zij te twijfelen tussen dat flesje met honing of dat potje waarvan ze geen idee heeft wat erin zit. Allebei dan maar… En ik begrijp dat echt helemaal.

Jessica van het blog “Oma Mientje” is de marinadefan en voor het Foodblog Event van deze maand koos zij, inderdaad, voor marinades. Ik doe er zelf eigenlijk maar weinig mee, dus ik moest er eens even voor gaan zitten. En bladeren in mijn magazines. Naast keukengadgets is een van mijn zwaktes buitenlandse foodmagazines en op mijn laatste strooptocht van 3 weken geleden sleepte ik een stapeltje Brits leesvoer mee naar huis. En gek genoeg stond in elk nummer (vier verschillende, echt waar) een recept voor Chicken Tikka Masala. Dat moest wel een teken van boven zijn. Tijd om die kip in een badje van yoghurt te vleien.

Chicken Tikka Masala is een typisch Brits-Indiaas gerecht. Men twijfelt nog, maar waarschijnlijk is het gewoon in Engeland bedacht en is het net zo Indiaas als onze babi pangang Chinees is.


Het specerijenmengsel garam masala kan je gewoon kopen, maar ik kwam er op zondagmiddag achter dat ik dat was vergeten. En dit verkoopt mijn buurtsuper toch echt niet. Gelukkig kan je het prima zelf maken met een goed ingerichte specerijenkast. Wat je overhoudt, kan je goed bewaren tot de volgende keer.

Chicken Tikka Masala
Recept voor 4 personen
Bron: de Britse Delicious. van oktober 2011

Garam masala:
1 volle tl kardemompoeder
2 afgestreken tl gemalen komijn
1 afgestreken tl gemalen korianderzaad
½ tl kruidnagelpoeder
1 volle tl gemalen nootmuskaat
1 opgehoopte tl kaneel

Voor de marinade:
4 grote kipfilets
1 tl gemalen komijn
3 tenen knoflook
stukje verse gember van 5 cm, in stukken
1 tl garam masala
1 tl chilipoeder
zout
150ml milde yoghurt
Sap van een halve citroen

Saus:
2 uien, in stukken
stukje verse gember van 5 cm, in stukken
olie om in te bakken
2 tl garam masala
½ tl kurkuma
6 rijpe tomaten
1 tl bruine suiker
300 ml kippenbouillon
150 ml slagroom
sap van een halve citroen
eventueel vers korianderblad voor het serveren
verder rijst en naanbrood voor het serveren


Voor de garam masala alle poeders door elkaar mengen.

Voor de marinade worden de knoflook en gember tot een pasta vermalen in de keukenmachine. Dit zal vanwege de kleine hoeveelheid beter gaan in een klein apparaat. Ook voor de ingrediënten van de saus geldt dat hoe fijner het mengsel wordt vermalen, hoe mooier het gerecht er straks uitziet. Ik kreeg het zelf in mijn machine ook niet echt tot een pasta gemalen. Een vijzel kan misschien nog helpen.
Voeg de specerijen, wat zout, yoghurt en citroensap toe aan de knoflook en gember.
Snijd de kipfilets overdwars enkele malen diep in, zodat de marinade goed in het vlees kan trekken. Doe ze in een kom en giet de marinade erbij. Laat dit 2 tot 8 uur marineren in de koelkast.

De saus: maal de uien en gember ook tot een pasta. Verhit wat olie in een pan en fruit het mengsel, samen met de kurkuma en garam masala, hier 5 tot 10 minuten in, totdat het wat kleurt.
Vermaal ook de tomaten in de keukenmachine tot zeer fijn. Voeg het toe aan de pan, samen met de suiker. Kook dit 10 minuten op matig vuur.
Voeg dan de bouillon toe en laat dit nog eens 15 minuten verder koken, zodat het weer wat inkookt. Het moet uiteindelijk een wat dikkere saus worden die goed aan een lepel blijft hangen.
Verhit de ovengril tot zeer heet. Haal de kip uit de marinade, leg het op aluminiumfolie en daarna onder de gril totdat ze volledig gegaard zijn. Keer ze halverwege om.
Snijd de kip daarna in stukken en leg ze in de saus. Laat dit nog enkele minuten sudderen.
Voeg de room toe en draai het vuur helemaal laag. Als het kookt, kan de slagroom gaan schiften. Voeg het citroensap toe en strooi er eventueel wat vers korianderblad overheen.

Serveer met naanbrood en basmatirijst.


Oordeel van het smaakpanel: niet geproefd. Ze hadden spruitjes en daar waren ze wisselend enthousiast over. De spruiten gaven voldoende rumoer aan tafel, want Kleine Chef heeft ze het liefste heel en gewoon gekookt (ik lieg het niet), maar vandaag was het interessanter om de spruitjes laag voor laag te ontmantelen, om vervolgens de schillen bij een ander op het bord te leggen (namelijk bij mij). Nu ben ik dol op spruiten, maar niet als een ander ze al in zijn mond heeft gehad. Nee, zelfs niet van mijn bloedeigen zoon. Er zijn grenzen.




Geen opmerkingen: