31 augustus 2011

Vlierbessensiroop



Kleine Chef wil best helpen om de vlierbessen te vervoeren, maar heeft wel erg weinig geduld bij het wachten op het plukken…


Vergeten jullie de vlierbessen niet? Ze hangen er al een paar weken, maar vorig weekend heb ik zelf snel een tas geplukt en dit weekend moet het zeker nog kunnen.

Vanwege tijdgebrek maakte ik een gewone siroop, want het schoonmaken is al monnikenwerk op zich. Je moet er wel even een uurtje voor vrij maken. Het plukken is nog wel leuk, maar dan de bessen van de trossen rissen neemt flink wat tijd in beslag. Maar de kleur van die siroop… Daar doe je het alleen al voor! Diep, heel diep paars. En de smaak? Tja, het heeft iets van bramen en cerise. Lekker hoor. Volgend jaar hoop ik iets creatievers te doen.


Het recept is simpel. Kijk maar even bij het stukje over siroop maken. Ik deed een kopje water bij een pan schoongemaakte bessen en bracht het aan de kook. Dan zachtjes laten koken totdat alle bessen kapot zijn. Zeef het (er blijft vrij veel pulp over) en meet hoeveel sap er is.
Doe het sap weer terug in de pan en voeg suiker toe (ik gebruikte 1100 gr suiker op 1 liter sap en dat was voldoende) en citroenzuur.

Verder kan je de tips in het andere stukje gebruiken om de siroop te bewaren.


1 opmerking:

Nell Nijssen zei

Lekker en tevens ook heel gezond en zuiverend (zeggen ze). Mooie foto's!