1 juli 2011

Origami-gebakjes met jam


Dit is zo simpel, maar ik heb letterlijk staan watertanden tot ze uit de oven kwamen. Ik was alleen thuis en vond wel dat ik iets lekkers kon maken. Ik had die ochtend net de zwarte bessen geoogst in de tuin; wel 2 handen vol. De struikjes staan er pas een jaar, dus veel is het nog niet. Maar ik heb er 150 ml jam van gemaakt en vouwde er deze bladerdeeghapjes mee. Dat vouwen was nog even fröbelen, maar het is eigenlijk erg simpel.

Met een lik mascarpone erbij en wat poedersuiker erop was het h-e-e-r-l-i-j-k!

Origami-gebakje met jam

Bladerdeeg
Jam
Poedersuiker en kristalsuiker
Mascarpone of slagroom

Ik vermeld geen hoeveelheden, want die zijn vandaag naar eigen inzicht. Ik maakte 2 formaten. De grote van een normaal plakje diepvries-bladerdeeg, en één-haps-gebakjes van een plak bladerdeeg die ik in vieren had verdeeld. Zorg er in ieder geval voor dat je een vierkant hebt.

Laat het deeg ontdooien en leg een plakje voor je neer. Vouw deze nu op de volgende manier:









Vul het midden met een schepje jam en strooi wat kristalsuiker op het deeg. Prik het deeg niet in! Het moet juist gaan rijzen.
Bak ze in ongeveer 20 tot 30 minuten bruin in een oven van 200 graden (hetelucht is 20 graden lager). Bestuif ze met wat poedersuiker en serveer met mascarpone of slagroom.


Oordeel van het smaakpanel: Chef zit weer eens in een ontkennende fase en probeert op limonadesiroop groot te worden. Zus&Zo vonden het wel lekker, alhoewel Zo erachter kwam dat je ze heel goed kon uitsmeren op de kinderstoel.



Geen opmerkingen: