13 juni 2011

Huzarensalade van oma Marsepein


Dit is het recept van mijn moeder’s huzarensalade en ik kwam er vroeger graag voor aan tafel. In mijn herinnering was ik maar over twee dingen enthousiast en dat waren macaroni en huzarensalade. Ik hoop voor mijn ouders dat er toch wel meer eten was dat ik de moeite waard vond. Het is in ieder geval allemaal goed gekomen met me, want tegenwoordig weiger ik alleen nori-velletjes en Noorse gammelost.

Nog steeds staat aardappelsalade in welke vorm dan ook hoog in mijn lijst van favorieten. Het eten dat je als kind kreeg is soms het summum van ‘comfort food’, maar toch waren er een paar kleine aanpassingen nodig om het hier neer te kunnen zetten. Als ik er echt een blikje smac in doe, zoals mijn moeder dat doet, ben ik binnen een week de risee van de Nederlandse foodbloggers, dus dat doe ik mooi niet. Ook geen corned beef, zelfs al is dat klassiek te noemen. Er mag iets chiquers in, zoals gerookte kip. Of fricandeau. En draadjesvlees mag ook, maar wie heeft dat nog regelmatig over als restje? De klassieke salade hoort ook te bestaan uit blokjes; alle ingrediënten zijn in mooie blokjes van 0,5 cm gesneden, en dat doe ik ook, maar niet bij de aardappels. Die worden lekker gestampt, zodat je een smeerbare salade krijgt. Er zit ook geen appel in. Ik vind het er niet bij horen, maar er zijn volksstammen wel opgevoed met appel in hun huzarensalade, dus trekt u zich vooral niets van mij aan.

Als je even op het internet zoekt naar andere huzarensalades krijg je de indruk dat dit misschien wel het meest mishandelde Nederlandse gerecht is. Het is dan wel typisch een recept voor restverwerking, maar er zijn grenzen. Ik schoot een paar keer in de lach om de ingrediënten die genoemd werden:

·         Velen noemen toch echt Smac, en vooruit, het valt te verdedigen als jeugdsentiment.
·         Blokjes ham, met de toevoeging: zelf snijden kan ook. Oh?
·         Een zakje aardappelpureepoeder…
·         Een kant en klare bak salade (in een recept voor huzarensalade!) en daar roeren ze dan een blikje zalm door.
·         1 middelmatige pot doperwten/wortelen. Middelmatig?
·         Een bakje vleessalade van Johma, om er doorheen te roeren, ja.

Ieder zijn eigen favoriet dus, maar dit is:

Huzarensalade van oma Marsepein
Recept voor 4 flinke eters, of een flinke bak voor een buffet

900 gr geschilde, kruimige aardappels (wie wel blokjes aardappel wil, neemt hier natuurlijk een vaste aardappel, die in de schil wordt gekookt en daarna pas geschild)
1 ui, gesnipperd
75 gr doperwten (diepvries)
100 gr gerookte kip, in blokjes
300 gr augurk, in blokjes
100 gr belegen Goudse kaas, in blokjes
2 el kappertjes
1 el mosterd
4 grote el mayonaise
zout en peper naar smaak

Kook de aardappels gaar en stamp ze fijn. Kook de erwten enkele minuten om ze te garen en koel ze onder koud water. Meng alle ingrediënten samen en zet minimaal een uur in de koelkast. Ik eet de salade graag met knapperig brood en versier de salade met vleeswaren, kleine asperges in gekookte ham, een gekookt eitje, augurk of zilveruitjes, etc. Wat er in de koelkast ligt eigenlijk.

Oordeel van de kleine chef: even doorzetten nog. Hij nam een muizenhapje, had een rilmoment, wij hadden een fotomoment, en hij rilde nog zeker een minuut na. Te zuur, chef?

1 opmerking:

MaaNtje zei

hmmm lijkt me een lekkere huzarensalade, ik ga hem morgen denk eens maken. Heb alles in huis..dus..