10 oktober 2010

Zalmmousse


Crème brulee voert de lijst aan van meest uitgeteste recepten in mijn keuken, omdat ik het maar niet onder de knie kreeg (dan weer te korrelig, dan weer te nat, te droog, schuim op de bovenkant, etc.), maar direct daarna volgt deze zalmmousse. Uiteindelijk staat deze versie al jarenlang ongewijzigd in mijn receptenmap en eigenlijk is het ontzettend simpel. Na talloze pogingen om de ultieme samenstelling te maken, ben ik nu wel klaar. Voor mij is het goed zo.


Zalmmousse
Voorgerecht voor 4 personen

1/8 L slagroom
½ kuipje Bressot (kuipje van 150 gr) of ev Boursin
150 gr gerookte zalm, in kleine en korte reepjes
1 zalmfilet van 125 gr
2 el sinaasappelsap + 2 el citroensap
2 blaadjes witte gelatine
Bieslook (iets van 10 a 15 sprieten), zout en (witte) peper
4 vormpjes, bv glaasjes of kopjes

Gaar de zalm zachtjes in water (als je een filet uit de diepvries hebt, zit het in een zakje verpakt. Laat die er omheen zitten, zodat de smaken goed behouden blijven en laat het afkoelen.
In een kom de Bressot en zalmfilet mengen en prak de zalm goed fijn. Voeg de reepjes gerookte zalm toe.
Week de gelatine 5 minuten in koud water.
Klop de slagroom tot zeer lobbig en voeg deze toe aan het Bressot-mengsel.
Verhit de 4 el sap en los hierin de gelatine op. Laat het iets afkoelen en voeg dan toe aan het Bressot-mengsel.
Snijd de bieslook fijn en voeg ook toe, samen met zout en peper naar smaak.
Om het storten van de mousse straks te vereenvoudigen kan je de vormpjes dun met wat olie insmeren, of bekleed ze met wat folie, zoals ik dat doe. Of serveer ze gewoon in een schaaltje of glas. Vul de vormpjes met de mousse en laat ze afgedekt opstijven in de koelkast.

Oordeel van de kleine chef: twijfelachtig… Dat proberen we later nog eens.

Geen opmerkingen: